Internationellt kommunikationspris till Samlerhuset-koncernen

Mynt- och medaljföretaget Samlerhuset Group, som i Sverige representeras av Mynthuset Sverige, har vunnit ett eftertraktat internationellt affärspris, ett Bronze Stevie®Award.

Priset tilldelas Samlerhuset-koncernens dotterbolag i England för Waterloo 200-kampanjen, som uppmärksammade 200-års jubiléet av slaget vid Waterloo. Stevie-priset delas ut i kategorin “årets kommunikationskampanj”, PR Campaign of the Year – Events and Observances.

“Nyckeln till framgång i den här kampanjen stavas samarbete. Det handlar inte endast om ett exceptionellt team-work mellan olika organisationer och företag i England, utan även mellan olika personer och avdelningar inom hela Samlerhuset-koncernen”, berättar VD för Samlerhuset Western Europe, James Deeny,

Det internationella Stevie® Award delas varje år ut till framstående företag av alla kategorier och storlekar. I årets upplaga deltog 3 800 bidrag från 60 länder. De vinnande guld-, silver-, och bronsbidragen valdes ut av över 200 internationella företagsledare runtom i världen.

”Det känns fint att premieras som en av världens främsta inom PR och kommunikation. Det sker inte varje dag inom myntbranschen. Men det är också flera års målmedvetet arbete som ligger bakom priset”, förklarar James Deeny.

Waterloo-kampanjen bestod av fyra olika delmoment:

1. I november 2014 överräcktes Benedetto Pistruccis Waterloo–medalj till Napoleons besegrare efter 200 års väntan. Medaljen delades ut till Ryssland, Tyskland, Storbritannien och Österrike vid en högtidlig ceremoni i Apsley House, hertigen av Wellingtons officiella London-residens.

2. I januari 2015 inleddes en kampanj som innebar att 500 000 Waterloo medaljer delades ut i Storbritannien

3. I juni 2015 avtäcktes ett nytt Waterloo minnesmärke vid Waterloo stationen i London. Det är det första minnesmärket som hedrar alla de soldater som kämpade mot Napolens styrkor. Minnesmärket, som initierades och tillverkades av Samlerhuset i samarbete med Worcestershire Medal Service, avtäcktes av den nuvarande hertigen av Wellington.

4. I december 2015 överräckte Samlerhuset en check på 200 000 pund till välgörenhetsorganisationen Waterloo 200.

Waterloo-kampanjen gav sammanlagt upphov till 240 nyhetsartiklar och -inslag i ett flertal olika medier som BBC, ITV news, Sky, The Times, The Daily Telegraph, The Observer och The Wall Street Journal.

”Kampanjen innebar ett rejält lyft för företaget. Inte bara vad gäller synlighet och trovärdighet, utan vi fick även ett stort antal nya kunder”, konstaterar James Deeny.

Det här är andra gången som Samlerhuset Group vinner ett Stevie-pris för sin PR- och kommunikationsverksamhet. År 2012 vann koncernen brons för Double Eagle-turnén, som genomfördes i samarbete med USA:s nationalmuseum, Smithsonian Institution.

Läs mera om årets pristagare här: www.StevieAwards.com/IBA

För mera information om Samlerhuset-koncernen: www.samlerhuset.com

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s